
















Wsiedzibie Urzędu Miasta Ostrołęki odbyło się uroczyste, oficjalne podpisanie porozumienia w sprawie utworzenia Partnerstwa o nazwie Ostrołęcki Obszar Strategicznej Interwencji oraz opracowania i wdrożenia strategii rozwoju ponadlokalnego dla Ostrołęckiego Obszaru Strategicznej Interwencji na lata 2021-2030.
Porozumienie zostało zawarte przez przedstawicieli samorządów miast: Ostrołęki, Przasnysza, gmin: Lelis, Rzekuń, Goworowo, Kadzidło, Myszyniec, Czarnia, Łyse, Baranowo, Troszyn, Czerwin, Jednorożec, Przasnysz, Czernice Borowe, powiatów: przasnyskiego, ostrołęckiego.
Nowe partnerstwo to rozszerzenie dotychczasowej współpracy o nowe jednostki samorządu terytorialnego. Aktualnie miasto Ostrołęka oraz gminy: Lelis, Rzekuń, Goworowo, Kadzidło, Myszyniec oraz powiat ostrołęcki posiadają obowiązującą Strategię Rozwoju Ponadlokalnego dla Ostrołęckiego Obszaru Strategicznej Interwencji. Jednak w ramach rozszerzenia Partnerstwa, chęć współpracy wyraziły należące do powiatu ostrołęckiego gminy: Czarnia, Łyse, Baranowo, Troszyn i Czerwin oraz gminy: Jednorożec, Przasnysz, Czernice Borowe oraz miasto Przasnysz położone w sąsiednim powiecie przasnyskim oraz powiat przasnyski.
Celami Porozumienia są: określenie praw i obowiązków oraz zasad współpracy Partnerów przy opracowaniu i przyjęciu oraz wdrożeniu strategii rozwoju ponadlokalnego w ramach perspektywy finansowej 2021-2027; wzmocnienie powiązań funkcjonalnych oraz zapewnienie partnerskiego modelu współpracy pomiędzy Partnerami; aktywne współdziałanie na rzecz pozyskiwania środków zewnętrznych, które mogą zostać wykorzystane na finansowanie strategicznych potrzeb Partnerów.
Co jest przedmiotem wspólnych działań? Oto przykłady:
INFRASTRUKTURA DROGOWA, KOLEJOWA
- Drogi dojazdowe do miasta i wsi są we władaniu powiatu
- Niskiej jakości drogi publiczne
- Oddalenie od dróg krajowych
- Brak bezpośredniego połączenia kolejowego w Warszawą,
Olsztynem, Białymstokiem - Oddalony od centrum dworzec kolejowy
- Daleka odległość od lotniska
NISKA INFRASTRUKTURA PIESZO-ROWEROWA - Brak szlaku w ramach ścieżek EuroVelo
- Niski poziom utwardzenia ścieżek rowerowych
Niska jakość infrastruktury drogowej i
kolejowej (w tym dworców i
przystanków) oraz słaba dostępność
komunikacyjna
- Niska dostępność dobrze płatnych i
atrakcyjnych miejsc pracy - Niski poziom dostępu do Internetu
- Niskie wykorzystanie OZE
- Słabej jakości transport publiczny
międzygminny - Niewielka liczba ścieżek rowerowych
- Niski poziom ponadlokalnej promocji
turystyczno-rekreacyjnej OSI - Brak instytucji świadczących usługi i
wsparcie inkubatora małej
przedsiębiorczości - Słaba sieć kanalizacyjna i niski poziom
gazyfikacji
zagrożenia:
Brak remontów dróg krajowych
- Pomijanie regionu w „sieciach
rozwoju” - Ograniczenia terenów zabudowy –
brak możliwości wyznaczania terenów
pod budownictwo mieszkaniowe - Chaos przestrzenny – brak planów
zagospodarowania przestrzennego - Polityka energetyczna UE –
Elektrownia Ostrołęka i związane z nią
niewiadome - Kryzys finansów publicznych i recesja
gospodarcza - Wzrost natężenia ruchu
samochodowego - Zagrożenia epidemiologiczne
- Zagrożenia militarne i terrorystyczne
- file:///C:/Users/awolosz/Downloads/s.19.9.projekt_9.pdf