Wspólna strategia z sąsiadami

Wsiedzibie Urzędu Miasta Ostrołęki odbyło się uroczyste, oficjalne podpisanie porozumienia w sprawie utworzenia Partnerstwa o nazwie Ostrołęcki Obszar Strategicznej Interwencji oraz opracowania i wdrożenia strategii rozwoju ponadlokalnego dla Ostrołęckiego Obszaru Strategicznej Interwencji na lata 2021-2030.

Porozumienie zostało zawarte przez przedstawicieli samorządów miast: Ostrołęki, Przasnysza, gmin: Lelis, Rzekuń, Goworowo, Kadzidło, Myszyniec, Czarnia, Łyse, Baranowo, Troszyn, Czerwin, Jednorożec, Przasnysz, Czernice Borowe, powiatów: przasnyskiego, ostrołęckiego.

Nowe partnerstwo to rozszerzenie dotychczasowej współpracy o nowe jednostki samorządu terytorialnego. Aktualnie miasto Ostrołęka oraz gminy: Lelis, Rzekuń, Goworowo, Kadzidło, Myszyniec oraz powiat ostrołęcki posiadają obowiązującą Strategię Rozwoju Ponadlokalnego dla Ostrołęckiego Obszaru Strategicznej Interwencji. Jednak w ramach rozszerzenia Partnerstwa, chęć współpracy wyraziły należące do powiatu ostrołęckiego gminy: Czarnia, Łyse, Baranowo, Troszyn i Czerwin oraz gminy: Jednorożec, Przasnysz, Czernice Borowe oraz miasto Przasnysz położone w sąsiednim powiecie przasnyskim oraz powiat przasnyski.

Celami Porozumienia są: określenie praw i obowiązków oraz zasad współpracy Partnerów przy opracowaniu i przyjęciu oraz wdrożeniu strategii rozwoju ponadlokalnego w ramach perspektywy finansowej 2021-2027; wzmocnienie powiązań funkcjonalnych oraz zapewnienie partnerskiego modelu współpracy pomiędzy Partnerami; aktywne współdziałanie na rzecz pozyskiwania środków zewnętrznych, które mogą zostać wykorzystane na finansowanie strategicznych potrzeb Partnerów.

Co jest przedmiotem wspólnych działań? Oto przykłady:

INFRASTRUKTURA DROGOWA, KOLEJOWA

  • Drogi dojazdowe do miasta i wsi są we władaniu powiatu
  • Niskiej jakości drogi publiczne
  • Oddalenie od dróg krajowych
  • Brak bezpośredniego połączenia kolejowego w Warszawą,
    Olsztynem, Białymstokiem
  • Oddalony od centrum dworzec kolejowy
  • Daleka odległość od lotniska
    NISKA INFRASTRUKTURA PIESZO-ROWEROWA
  • Brak szlaku w ramach ścieżek EuroVelo
  • Niski poziom utwardzenia ścieżek rowerowych

Niska jakość infrastruktury drogowej i
kolejowej (w tym dworców i
przystanków) oraz słaba dostępność
komunikacyjna

  • Niska dostępność dobrze płatnych i
    atrakcyjnych miejsc pracy
  • Niski poziom dostępu do Internetu
  • Niskie wykorzystanie OZE
  • Słabej jakości transport publiczny
    międzygminny
  • Niewielka liczba ścieżek rowerowych
  • Niski poziom ponadlokalnej promocji
    turystyczno-rekreacyjnej OSI
  • Brak instytucji świadczących usługi i
    wsparcie inkubatora małej
    przedsiębiorczości
  • Słaba sieć kanalizacyjna i niski poziom
    gazyfikacji

zagrożenia:
Brak remontów dróg krajowych

  • Pomijanie regionu w „sieciach
    rozwoju”
  • Ograniczenia terenów zabudowy –
    brak możliwości wyznaczania terenów
    pod budownictwo mieszkaniowe
  • Chaos przestrzenny – brak planów
    zagospodarowania przestrzennego
  • Polityka energetyczna UE –
    Elektrownia Ostrołęka i związane z nią
    niewiadome
  • Kryzys finansów publicznych i recesja
    gospodarcza
  • Wzrost natężenia ruchu
    samochodowego
  • Zagrożenia epidemiologiczne
  • Zagrożenia militarne i terrorystyczne
  • file:///C:/Users/awolosz/Downloads/s.19.9.projekt_9.pdf